Passar bara en bil. Din.
Creative Chip
Arbetet kan vid behov göras på rullande landsväg men också på plats hos kunden. Bilen provkörs med datascanner och bredbandslambda som läser av hur insprutet arbetar. Utifrån denna information justeras värdena i chipet för maximal prestanda.

Modifierade insprutningsmotorer kommer sällan till sin rätt med ett standardchip. För att få ut maximal prestanda måste chipet optimeras med hänsyn till bilens förutsättningar. Creative Chip innebär att utifrån kundens önskemål och motorns specifika behov skapa ett unikt chip. På så vis får motorn helt andra möjligheter att utnyttja sina resurser och kostsamma trimningsåtgärder ger de resultat man förväntat sig. Eftermarknadens "färdiga" chip kan aldrig optimeras på detta vis även om de ibland påstås vara skräddarsydda.

Creative Chip är lösningen för den som trimmat motorn och vill uppnå optimal prestanda och körbarhet. Högre kompression kan ge problem med spikningar och vassare kam orsakar bekymmer när vakuumet i motorn sjunker. Databoxen får då arbeta med värden som den inte begriper och detta resulterar i orolig gång och felkoder. Om chipet kalibreras om så rättas detta till och motorn uppträder civilicerat på låga varv men har ända full kraft vid gaspådrag.

En standardmotor mår också bättre av ett specialdesignat chip. Det man kan göra är till exempel att höja bränsletillförseln vid acceleration, modifiera tändkurvan och ändra lockupens ingrepp så att en piggare körkänsla uppnås. Det kan också handla om att vilja koppla ifrån VATS-systemet när motorn monteras i en annan bil. Allt går att lösa!

Chip-kalibrering. Specialitet GM TPI, TBI, LT1, LS1.
CFI Kalibrerar GM-bilar med insprutning från årsmodeller 1982 till 2008: TBI, TPI, LT1 och LS1!
Nyhet! Etanol
Ett chip som anpassats för etanoldrift med ändrad tändkurva och bränsleoptimering. Finns till GM-bilar 1986 och framåt.
2400:-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Creative Chip steg 1

Optimerat chip till originalmotor. Justerat så att lock up läggs i vid högre fart. Modifierad tändkurva, ökat bränsletillskott vid gaspådrag"Power Enrichment". Eliminering av fartbegränsning. Lägre bensinförbrukning vid normal körning, 1-2 dl/mil. Observera att detta chip utvecklats av Creative Fuel Injection efter svenska förhållanden. Amerikanska trimchip är begränsade av bränsle med lågt oktantal och hårda miljökrav i USA. Skillnaden mot originalchip är då minimal.

2 150 :-

 

Creative Chip steg 2

Fullständigt specialanpassat chip fritt enligt önskemål. Avser modifierad motor med vassare kam och högre kompression. Med detta chip slipper man problem som "vandrande tomgång", startsvårigheter och rik blandning på lågvarv samtidigt som motorn ger maximal effekt. Mätning med bredbandslambda och utförlig kontroll av bränsleinsprutningens alla funktioner. I många fall förloras effekt genom att bränslesystem och tändning inte fungerar perfekt. Eliminera den felkällan och uppnå maximal prestanda genom ett CFI:s steg 2 chip. Kan utföras på rullande landsväg men vid behov även på plats hos kunden. Optimerad inställning av bränsle- och tändningskurvor.

4 900 :-

 

Creative Chip steg 3

Som steg 2 men avser mer extrema fall med en kraftigt modifierad motor, vassare kam och överladdning. Optimal kalibrering av bränsle- och tändningskurvor.

5 900 :-