I grundsatsen till systemen ingår delar som behövs för att få ett smidigt och välfungerande insprutningssystem. Databoxen är laddad med Chip Steg 1 och kabelhärvan har alla kontakter uppmärkta. Syresensor (lambdasond), tempsensor, MAP-sensor, spjällsensor (TPS) och tomgångsmotor (IAC) följer med.

Teknisk support genom e-post ingår och installationsanvisningen är på svenska.

Knacksensor har uteslutits eftersom den inte har avgörande betydelse för funktionen. Knacksensorn kan visserligen vara en viktig komponent om motorn spikar men det är ytterst sällan som den behövs på svenska vägar eftersom vi har bensin med högre oktantal än i USA. Knacksensorn är ett sätt för biltillverkarna att gardera sig mot eventuella problem med dåligt bränsle. Fast för den som trimmar motorn eller överladdar kan det vara bra att ha en knacksensor så att man med hjälp av ett scannerprogram kan läsa av om motorn spikar. Nackdelen kan dock vara att mekaniska ljud lurar knacksensorn så den tror att motorn spikar med påföljd att tändningen ställs ner och effekt förloras. Problemet kan lösas genom att ändra i chipet så att databoxen enbart registrerar knackningar men inte påverkar tändningen.

Fartsensor/VSS medföljer inte i våra grundkit eftersom insprutningen klarar sig utan den. VSS (Vehicle Speed Sensor), som den också kallas, sparar bensin och ger bättre tomgångsegenskaper. På bilar med TH700 och TH2004R används VSS för kontroll av lockup.

Park/neutral switch ingår ej eftersom den inte har vital betydelse för funktionen. Vad den åstadkommer är att ge signal till styrboxen om drive-läge eller neutral/park ligger i, vid drive läggs lite extra bensin på för att ge en mjukare övergång. De flesta äldre bilar med automatlåda har en park/neutral switch som förhindrar start i drive-läge och denna kan utnyttjas. Viktigt är dock att styrboxen förväntar sig att kontakten jordar vid park/neutral-läge medan de flesta äldre park/neutral-kontakter ger +12 volt vid park/neutral. Strömmen vänds dock enkelt genom att koppla in ett relä i kretsen.